НУШ
Нова українська школа
– це ключова реформа Міністерства освіти і науки України. Головна
мета – створити заклад освіти, у якому буде приємно навчатись і який
даватиме здобувачам освіти не тільки знання, а й уміння застосовувати їх у
житті. Інший зміст освіти, нові методики викладання та освітнє
середовище – такі основні складові НУШ. Нова українська школа – це освіта нових
сенсів, дитиноцентризму і поваги до кожної людини. НУШ – це цікавий,
практикоорієнтований, безпечний і дружній до дитини заклад. А для батьків він –
відкритий і націлений на співпрацю.
Новий зміст освіти
Головна ідея Нової української школи – компетентнісний
підхід до навчання, який орієнтований не на процес, не на накопичення фактів, а
на результат: навчання має сформувати у дітей здатність практично діяти,
застосовувати отримані знання, вміння і навички в життєвих ситуаціях. У
державному стандарті виділено 11 ключових компетентностей, які потрібно
сформувати у здобувачів освіти початкових класів.
Стрімкий технологічний прогрес є визначальною рисою
сьогодення. Молоде покоління працюватиме в умовах такого ринку праці, з яким
старші покоління вже абсолютно незнайомі. Підготовка дітей вимагає
від учителів поєднання навичок, які традиційно вважалися рисами хорошого
педагога, з новими, необхідними для того, щоб сприяти покращенню життя
здобувачів у ХХІ столітті. Таким чином, ми маємо сформувати в
дітей ключові компетентності, які сьогодні визнані провідними
освітніми системами світу як такі, що необхідні для сучасної людини в ХХІ
столітті. І їх покладено в основу змісту освіти в Новій українській
школі.
Концепція НУШ пропонує також впроваджувати інтегроване
(поєднання предметів, тем) та проєктне навчання. Це сприяє тому, що
здобувачі отримують цілісне уявлення про світ, адже вивчають явища з точки зору
різних наук та вчаться вирішувати реальні проблеми за допомогою знань з різних
дисциплін.
Для дитини інтегроване навчання є цікавим, природним. Теми
для навчання в рамках інтегрованого курсу обирають вчителі разом із дітьми.
Вони повинні реагувати на те, що відбувається навколо них і залучати учнів до
спостереження реального світу, дискутувати з ними про ті проблеми, з якими діти
стикаються.
Інтеграція в початковій школі організовується через
діяльність, зокрема, через гру на ранньому етапі навчання, а далі через
діяльнісне навчання. А це передбачає, що здобувачі освіти разом роблять
проєкти, частіше виходять на вулицю, пізнають навколишній світ, спостерігають,
досліджують.
Сьогодні освітній процес має бути організованим так,
щоб сприяти невпинному поступові кожної дитини, формуванню у них вміння
навчатись упродовж життя, критично мислити, ставити і досягати цілі.
Готовність до інновацій
Нова українська школа не може відбутися без учителя, який
володіє сучасними методиками викладання, вміє спілкуватися з сучасним
поколінням дітей, постійно вдосконалюється, бо тільки так можна перейти від
принципу трансляції знань до компетентнісного підходу.
У ХХІ столітті учитель перестав бути єдиним джерелом знань,
а отже – він повинен опанувати нову роль. З ретранслятора він має перетворитись
на помічника, ментора дитини, який супроводжує її у процесі пізнання і
досліджує світ разом із нею.
Педагогіка партнерства
Перехід початкової освіти на якісно новий рівень можливий
лише за умови конструктивної взаємодії школи й родини на засадах партнерства.
Розуміння пріоритетності родинного виховання ставить перед закладом освіти
завдання, яке реалізовується у спільній діяльності вчителя й
учнів, учителя й батьків, що передбачає взаєморозуміння, єдність інтересів і
прагнень з метою особистісного розвитку здобувачів освіти.
НУШ передбачає, що батьки разом з учителями мають спільну
мету – щаслива і успішна дитина. Тому стосунки між цими трьома категоріями
побудовані, насамперед, на співпраці, взаєморозумінні й бажанні разом іти до
мети.
Нове освітнє середовище
Щоб описане вище навчання стало можливим, здобувачі мають
перебувати в новому освітньому середовищі. Тому у НУШ змінюється середовище для
навчання: класна кімната перетворюється на простір для творчої самореалізації
дитини. У новій школі діти мають бути почутими. Треба допомогти учневі стати
самим собою, щоб він міг приймати самостійні рішення, самостійно робити вибір і
ставати творцем своєї долі. Навчання повинно приносити радість дитині.
Нова українська школа виховує в дітях творчість та
ініціативність Менше зубріння, більше практичних знань та вміння критично
оцінювати інформацію. Головне зараз - навчити учнів вчитися. Бо
коли дитина займається тим, що їй подобається, вона знаходить для цього
бажання, сили та енергію. І школа має стати тим середовищем, в якому можна все
це втілити.
Немає коментарів:
Дописати коментар